Centrum Językowe UEK w Krakowie

Kontakt »

Pilotażowy projekt e-learningowy w zespole j.ang. (rok .2012)

 

                Projekt ten miał na celu wypróbowanie możliwości jakie otwarła przed lektorami uchwała Senatu z dnia 25.V.2009, w sprawie przyjęcia strategii Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w zakresie rozwoju kształcenia na odległość. W paragrafie pierwszym czytamy, iż: „Nadrzędnym celem strategicznym Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w sferze e-learningu jest stworzenie warunków umożliwiających modernizację procesu dydaktycznego poprzez zastosowanie dopuszczalnych metod i technik kształcenia na odległość realizowanych w formie e-zajęć”. W części dotyczącej lektoratów czytamy, że można na nich wdrażać dwie możliwości: e-zajęcia wspierające lub uzupełniające.

                Przy tej okazji należy zaznaczyć, że nasz projekt zyskał ogromne wsparcie ze strony ówczesnego kierownika SJO, pana Wita Górskiego, który udzielił zgody na prowadzenie takich zajęć, po zapoznaniu się z wnioskami i stworzonymi przez lektorów autorskimi kursami na platformie Moodle. Również Centrum e-Learningu UEK, które przyznało naszym kursom certyfikaty jakości, oraz nieustannie służyło nam radą i wszelką możliwą pomocą, przyczyniło się do sukcesu naszego projektu.

                W kursie pilotażowym wybrano opcję e-lektoratu uzupełniającego tradycyjne zajęcia, gdzie e-zajęcia stanowiły 40% ogólnej liczby godzin, a tradycyjne zajęcia stanowiły 60% ogólnej liczby godzin. W projekcie brało udział siedmiu lektorów języka angielskiego, Lidia Zielińska (koordynator projektu), Sebastian Florek-Paszkowski, Marlena Nowak, Monika Srebro, Elżbieta Typek, Karolina Wisz, oraz Magdalena Zarakowska, z których każdy prowadził w tym systemie dwie grupy studenckie na różnych poziomach zaawansowania (od A2 do C1 według Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego).

                Wart podkreślenia jest fakt, że nie korzystaliśmy z żadnych gotowych kursów e-learningowych, a wszystkie zadania, e-testy, e-zadania, projekty grupowe, e-materiały pomocnicze zostały przygotowane przez nas i dostosowane do potrzeb konkretnej grupy. Wychodząc bowiem naprzeciw oczekiwaniom prowadzących kursy przedmiotowe wykładowców, tworzymy kursy biznesowe języka angielskiego, które wpisują się w konkretny kierunek studiów. Nasza filozofia jest oparta na przekonaniu, że przyszłość nauczania języka w szkołach wyższych powinna być związana z odejściem od uczenia języka ogólnego na wyższych poziomach zaawansowania, a przejściem do uczenia języka specjalistycznego. Na marginesie wspomnę, że otrzymujemy bardzo duże wsparcie w tym zakresie od wielu nauczycieli akademickich pracujących w naszej uczelni, którzy zdają sobie sprawę, iż nauka języka angielskiego na lektoratach odbywa się wokół wysoko specjalistycznych zagadnień biznesowych.

                Na koniec obu semestrów przeprowadziliśmy ankiety na Platformie Moodle, gdzie studenci zostali poproszeni o ewaluację całego projektu. Ponad 200 studentów odpowiedziało na pytania zawarte w ankiecie. Poprosiliśmy uczestników o ogólną ocenę kursu, ocenę poszczególnych aktywności, wreszcie, w ostatnim punkcie, o podsumowanie i wnioski. Aż 80% studentów potwierdziło, że chcą kontynuować naukę w systemie 60/40. 65% uznało, że zaistniał efekt synergii i otrzymali jakąś wartość dodaną, której zajęcia prowadzone metodą tradycyjną nie mogłyby im dać. Na pytanie: „Czy kurs na Platformie był ciekawy i interesujący” przeważająca większość odpowiedziała pozytywnie. Ponad 60% uznało, że materiały pomocnicze, dotyczące np. słownictwa używanego w korespondencji biznesowej, prezentacji, stworzone przez studentów słowniki pojęć będą niezastąpioną pomocą w trakcie przygotowania się do standaryzowanego egzaminu z języka na koniec kursu.

                Na marginesie tylko należy wspomnieć, że nasi studenci mieli największe problemy z zadaniami, które wymagały od nich umiejętności społecznych, pracy w grupie, wspólnego rozwiązywania problemów, zarządzania projektami, czyli tych wszystkich cech jakie powinien posiadać przyszły pracownik. Uważamy, że głównym naszym zadaniem na przyszłość jest pomoc studentom przy okazji tworzenia projektów grupowych i nauczenie ich pracy zespołowej do czego platforma e-learningowa wydaje się być idealnym narzędziem.

 

                Warto również odnotować fakt, że władze Uniwersytetu Ekonomicznego doceniły nasz projekt i jego wartość dla organizowania podobnych kursów w przyszłości (nasz zespół opracował profesjonalnie przygotowane Zasady uczestnictwa w e-lektoratach, ujednolicając wymagania dla studentów) i przyznały nauczycielom w nim uczestniczącym nagrodę Rektora. 

« powrót