Centrum Językowe UEK w Krakowie

Kontakt »

1 edycja projektu

Projekt polegał na współpracy Studium Języków Obcych z Dartmouth College, USA, w ramach której studenci amerykańscy prowadzili badania dotyczące przemian ekonomiczno-społecznych w Polsce od 1989 roku do czasów obecnych (The transtition of Poland into a market economy).

Projekt Economics 70 został stworzony przez dr Elisabeth S. Curtis z Dartmouth College, prestiżowego, prywatnego uniwersytetu na wschodnim wybrzeżu. Ideą projektu było połączenie wiedzy teoretycznej z praktycznym doświadczeniem podczas dwutygodniowego pobytu w Polsce.

Wiosną 2015 roku przy akceptacji Rektora UEK, do projektu przystąpiło Studium Języków Obcych, a do udziału zostali zaproszeni studenci uczestniczący w zajęciach językowych mgr Jolanty Reguckiej-Pawliny, Małgorzaty Held i Józefa Korzyckiego. Nasi studenci zapoznawali się z tymi samymi materiałami źródłowymi co ich amerykańscy koledzy oraz mieli możliwość wymiany poglądów w specjalnie założonej grupie na Facebooku. Dyskusje toczyły się wokół pięciu głównych tematów: rynki kapitałowe, ochrona zdrowia, rozwój przedsiębiorczości, rynek nieruchomości i  sytuacja zawodowa kobiet. Rola studentów naszego uniwersytetu polegała na pomocy w zbieraniu informacji, dzieleniu się swoimi opiniami i opiniami starszego pokolenia, które było naocznymi świadkami przemian. Część naszych studentów napisała w tym celu specjalne eseje,

a studenci z Ukrainy podzielili się doświadczeniami związanymi z ich pobytem w Polsce.

Najważniejszą częścią projektu był przyjazd ( od 11 do 17 grudnia 2015) szesnastu studentów pod opieką dr Elisabeth S. Curtis i Margaret Heidhues do naszego miasta. Podczas pobytu grupy w Krakowie uczestnicy mieli możliwość odbycia spotkań formalnych i nieformalnych z naszymi studentami oraz interesariuszami zewnętrznymi. Ponadto, brali udział w zwiedzeniu naszego uniwersytetu, Nowej Huty oraz innych części miasta

w asyście i pod przewodnictwem studentów Turystyki i Rekreacji z grup lektoratu języka angielskiego.

Odbyły się dwa spotkania formalne uczestników projektu ze strony amerykańskiej i polskiej, a także liczne spotkania i wywiady nieformalne. 

Dodatkową korzyścią dla studentów i pracowników naszego uniwersytetu, tych uczestniczących oraz nie uczestniczących w projekcie, był wykład dr Elisabeth S. Curtis pt: The Monetary Policy of the US Federal Reserve, który zgromadził rekordową liczbę słuchaczy.

Kulminacją projektu były prezentacje studentów z Dartmouth podsumowujące wyniki ich badań w Polsce. Nasi studenci mieli możliwość nie tylko obserwować prezentacje swoich kolegów, ale także zadawać istotne pytania i uczestniczyć w dyskusji.

Projekt w całości został oceniony przez uczestników bardzo pozytywnie. Świadczą o tym liczne opinie ze strony amerykańskiej i polskiej. Oto niektóre z nich :

„Przedsięwzięcie to pozwoliło nie tylko na długą rozmowę i wymianę poglądów, ale też wzbogacenie słownictwa oraz wiedzy. Podobne projekty należą do rzadkości w polskim systemie szkolnictwa, dlatego też kontakt z tego typu metodologią może przynieść tylko korzyści” – student wydziału Finansów.

„Projekt współpracy z uczelnią Dartmouth College był niezwykle ciekawym przedsięwzięciem. Podczas wielu spotkań, także poza uczelnią, nawiązaliśmy interesujący kontakti zebraliśmy ciekawe informacje poprzez rozmowy i dyskusje na różne tematy związane z polityką, ekonomią, gospodarką, a także normalnym życiem zarówno w Polsce jak i w USA” –student ekonomii.

"Projekt oceniam bardzo pozytywnie. Jestem bardzo szczęśliwa, że miałam szansę wziąć w nim udział. Umożliwił mi on także poznanie nowych ludzi, którzy przybliżyli mi swój kraj i kulturę. Miałam również niepowtarzalną okazję uczestniczenia w wykładzie o Federal Reserve, poprowadzonym przez dr Curtis. Te kilka dni uważam za bardzo udane i chętnie ponownie wezmę udział w takim projekcie" - studentka ekonomii.

„Bardzo się cieszę, że jako studentka Turystyki i Rekreacji miałam możliwość uczestniczyć w tym projekcie które śmiało mogłabym nazwać "zajęciami terenowymi”. Nie dość, że miałam okazję pokazać moim nowym znajomym moje rodzinne miasto oraz uniwersytet to jeszcze udało mi się to zrobić w języku angielskim. Goście z Ameryki byli niezwykle zafascynowani naszym krajem i kulturą ale uważam, że i Polacy uczestniczący w tych spotkaniach wiele zyskali” – studentka Turystyki i Rekreacji.

„Projekt ten oceniam jako bardzo ciekawy. Po pierwsze, dzięki niemu niewątpliwie mogliśmy praktycznie wykorzystać nasz angielski, także na nieoficjalnym gruncie. Dzięki styczności z amerykańskimi rówieśnikami mogliśmy porównać realia w Polsce z tymi USA, ale z bardziej praktycznej strony” – studentka ekonomii.

“It was valuable meeting important leaders of the Polish economy in person. The students were also able to sightsee and explore Poland on their own to get a sense of the country’s culture”- student z Dartmouth College.

Dr Elisabeth S.Curtis powiedziała: “this particular program was successful and there is a good chance I will lead the course again and return to Poland. There are people in Poland who would love to see us again and I’d really like to work with. I think it’s really rare to have a class where everything you’re working on in class can have a real life impact.”

Podsumowując, był to bardzo owocny projekt zarówno dla studentów jak i dla nas, organizatorów i nauczycieli.  Zyskaliśmy nie tylko zachętę do współpracy międzynarodowej, ale także nową perspektywę  na metody nauczania, motywowania studentów oraz na osiągnięcia gospodarcze

i społeczne w naszym kraju.

 

Link do Kuriera UEK z artykułem o projekcie, strony 54-55

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« powrót