Centrum Językowe UEK w Krakowie

Kontakt »

2 edycja projektu

Po raz drugi Centrum Językowe UEK uczestniczyło w projekcie polegającym na współpracy z Dartmouth College, USA, w ramach której studenci amerykańscy prowadzili badania dotyczące przyczyn emigracji zarobkowej Polaków.

Projekt Economics 70 został stworzony przez dr Elisabeth S. Curtis z Dartmouth College, prestiżowego, prywatnego uniwersytetu na wschodnim wybrzeżu. Ideą projektu było połączenie wiedzy teoretycznej z praktycznym doświadczeniem podczas dwutygodniowego pobytu w Polsce.

Przy akceptacji Rektora UEK, do projektu przystąpiło Centrum Językowe, a do udziału zostali zaproszeni studenci uczestniczący w zajęciach językowych mgr Jolanty Reguckiej-Pawliny i  Małgorzaty Held.  Podobnie jak w zeszłym roku, nasi studenci zapoznawali się z tymi samymi materiałami źródłowymi co ich amerykańscy koledzy oraz mieli możliwość wymiany poglądów w specjalnie założonej grupie na Facebooku.  Dyskusje toczyły się wokół tematów: The Polish Mass-Emigration Proble, Multi-national Corporations and Productivity In Poland, Education-Job Mismatch In Post-Transition Poland and Examining the factors influencing the start-up ecosystem and its ability to mitigate the Polish migration crisis. Rola studentów naszego uniwersytetu polegała na pomocy w zbieraniu informacji, kontaktowaniu się z różnymi instytucjami w naszym kraju oraz dzieleniu się swoimi opiniami.

W dniach od 9 do 18 grudnia 2016 szesnastu studentów pod opieką dr Elisabeth S. Curtis  przebywało w naszym  mieście. Podczas pobytu grupy w Krakowie uczestnicy mieli możliwość odbycia spotkań formalnych i nieformalnych z naszymi studentami oraz interesariuszami zewnętrznymi .

W dniu przyjazdu studenci grupy TrA 212 B2 (lektorat języka angielskiego dla turystyki prowadzonej przez mgr Jolantę Regucką-Pawlinę) udali się na wspólny spacer po Krakowie. Nasi studenci mogli w bardzo praktyczny sposób sprawdzić  się w roli przewodnika po Krakowie oraz przetestować swoje umiejętności językowe.  W innym dniu, Amerykanie brali udział w zwiedzeniu naszego uniwersytetu w asyście i pod przewodnictwem studentów Turystyki i Rekreacji z grupy TrA255B2 tej samej lektorki.

13 grudnia odbyły się dyskusje panelowe wszystkich uczestników projektu ze strony amerykańskiej i polskiej (studenci drugiego roku lektoratów prowadzonych przez mgr Małgorzatę Held i mgr Jolantę Regucką-Pawlinę).

Oprócz tego studenci  umawiali się na liczne spotkania i wywiady nieformalne.  Dzięki zaangażowaniu Biura Karier UEK, a szczególnie pani Monice Weryszko, studenci z Dartmouth mogli dowiedzieć się w jaki sposób nasza uczelnia wspiera swoich studentów i absolwentów w ich staraniach o wejście na rynek pracy.

Dodatkową korzyścią dla studentów i pracowników naszego uniwersytetu, tych uczestniczących oraz nie uczestniczących w projekcie, był wykład dr Elisabeth S. Curtis pt: Why Money Matters: its history, nature nad importance, który ponownie zgromadził rekordową liczbę słuchaczy w Sali 9 pawilonu Sportowego w dniu 15 grudnia o godzinie 18:10. Słuchacze zachęcani przez prowadzącą wykład zadawali liczne pytania świadczące o zainteresowaniu tematem.  Uczestnicy byli pod dużym wrażeniem zarówno charyzmy prowadzącej jak również sposobu prowadzenia wykładu.

Kulminacją projektu dla uczestników z obydwu uniwersytetów były prezentacje studentów z Dartmouth podsumowujące wyniki ich badań w Polsce. Nasi studenci mieli możliwość nie tylko obserwować prezentacje swoich kolegów, ale także zadawać istotne pytania i uczestniczyć w dyskusji.

Dodatkowym atutem pobytu dr Curtis na naszej uczelni, było spotkanie z lektorami języka angielskiego podczas którego nasz gość opowiedział o swoim doświadczeniu prowadzenie projektów badawczych, sposobach motywowania studentów oraz ich oceniania. Spotkanie przerodziło się w ożywioną dyskusję na temat różnych  i wspólnych problemów z którymi spotykają się nauczyciele akademiccy po obu stronach Atlantyku.  Nasz gość spotkał się też z kierownictwem  CJ panią kierownik Lidią Zielińską  oraz panią kierownik Elżbietą Typek , podczas tego spotkania Dr Curtis zadeklarowała chęć dalszej współpracy z naszą jednostką oraz wyraziła wdzięczność za zaangażowanie po naszej stronie.  Dr Curtis zaszczyciła nas też obecnością na spotkaniu opłatkowym zorganizowanym przez Centrum Językowe.

Dr Curtis uczestniczyła też w zajęciach z języka angielskiego dwóch grup mgr Jolanty Reguckiej-Pawliny, w których odgrywała rolę eksperta w dziedzinie finansowania start-upów  ( w grupie języka angielskiego drugiego roku poziom B2 Stosunków Międzynarodowych) lub wcielała się w rolę organizatora pobytu swoich studentów za granicą w ramach projektu międzynarodowego i w związku z tym musiała dokonać wyboru hotelu. Studenci turystyki drugiego roku poziom B2  wcielali się w rolę przedstawicieli różnych hoteli i prowadzili rozmowy  z organizatorem  promując swój hotel.

Projekt w całości został oceniony przez uczestników bardzo pozytywnie. Świadczą o tym liczne opinie ze strony amerykańskiej i polskiej. Warto zacytować tu słowa dr Curtis: “This program collaboration between Dartmouth and CUE students was a great success (…), with my students commenting that one of the key reasons for the success was their opportunity to interact and learn from/ with university students in Poland.”

Studenci biorący udział w projekcie wyrażali pozytywne opinie, a brzmiały one następująco:

”Spotkanie ze studentami z Dartmouth College pozostawiło miłe wrażenie. Byłem zaskoczony tym, ze studenci nie zgadzali się ze stereotypem Polaków, który panuje za granicą. Amerykanie stwierdzili, że uważają naszych rodaków za uczciwych i pracowitych, którzy chcą lepszego życia dla siebie i swoich rodzin.” – student ekonomii.

Kolejna uczestniczka projektu wyraziła się w następujący sposób:  „Dzięki projektowi mogłam poznać nowych ludzi i ich kulturę. Mogliśmy porozmawiać na różne tematy i poznać inne opinie. Przy okazji również miałam szansę rozwinąć swoje umiejętności językowe. Były to bardzo owocne spotkania.”- studentka ekonomii.

Na koniec  jeszcze jeden cytat: „ Dzięki projektowi mogłam nie tylko poznać ciekawych ludzi, rozwinąć umiejętności językowe, ale tez podzielić się wiedza na temat naszej kultury oraz poznać inną”- studentka ekonomii.

 

 

 

List  dr Elisabeth Curtis do naszego Uniwersytetu:

                                                                                                    28 February 2017                                                                                          

Dear Sir or Madam,

 

I am writing first to express my appreciation to Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie  (hereafter UEK) for supporting the academic collaboration of UEK students and faculty with Dartmouth students and faculty these past two years.  Dartmouth College is a highly selective, prestigious member of the Ivy League, located in the state of New Hampshire.  For two consecutive fall semesters (2015 and 2016), two different groups of Dartmouth College undergraduate students enrolled in Economics 70 – Immersion Experience in Applied Economics and Policy studied Poland's experience as it has transitioned from a centrally planned economy to a market-oriented system and then we visited Poland in December of those years.  My students and a select group of UEK students (under the indispensable guidance of Jolanta Regucka-Pawlina and Małgorzata Held) worked together during our visit to finish research projects that the Dartmouth students had started in the fall term.  Each fall (including the one forthcoming in 2017), my new group of students develop a new set of projects about the Polish economy to research and we will be in communications with UEK students throughout our course to help UEK students and the instructors familiarize themselves with our projects before we arrive in December. Please see other document attached for further details of our program.

This program collaboration between Dartmouth and UEK students was a great success these past two years, with my students commenting that one of the key reasons for the success was their opportunity to interact and learn from/with university students in Poland. 

In addition to this student work, I am grateful to UEK for giving me the opportunity to hold a guest lecture there during each of my visits, and to interact with their faculty to share university teaching challenges and philosophies in the U.S. and Poland.  

I am impressed with UEK’s commitment to international exchange and cooperation, and the institution’s willingness to work with me on this collaborative program.  I am especially thankful for the enthusiasm and logistic assistance of Professors Regucka-Pawlina and Held of the English Department.  Their hard work over the last two years has contributed significantly to the learning experiences of all of our students involved. 

Very sincerely,              

Elisabeth Curtis, Senior Lecturer

 

Link do artykułu o projekcie w Kurierze UEK, strona 72-73 https://issuu.com/uek_krakow/docs/kurier_71

« powrót