Zasady wsparcia studentów z niepełnosprawnościami przez CJ UEK
W oparciu o Zarządzenie J.M. Rektora nr R.0211.62.2022 z dnia 18 października 2022 roku. CJ proponuje następujące procedury wsparcia studentów z niepełnosprawnościami:
Tradycyjne lektoraty języków obcych
Studenci z niepełnosprawnościami uczęszczający na lektoraty języków obcych mogą ubiegać się o następujące wsparcie:
- Studenci niedosłyszący/niesłyszący
- Przesunięcie akcentu z zadań słuchowych i mówionych na zadania pisemne podczas zajęć i zaliczeń,
- Przesyłanie materiałów w formie elektronicznej,
- Wydłużenie czasu zdawania testu/testów w przypadku studentów głuchych i z głębokim niedosłuchem, ale nie więcej niż o 50%.
- Studenci niedowidzący/niewidomi
- Możliwość korzystania z własnego sprzętu specjalistycznego (np. komputer z oprogramowaniem specjalistycznym, linijka brajlowska, powiększalnik, dyktafon) w trakcie zajęć (istnieje możliwość wypożyczenia sprzętu z BON UEK),
- Przesyłanie materiałów w formie elektronicznej,
- Adaptowanie materiałów np. na alfabet Braille’a, druk materiałów powiększoną czcionką, zmiana tła, cyfrowa forma podręcznika do nauki języka zgodna z wymaganiami WCAG 2.2.
- Wydłużenie czasu zdawania testu/testów, ale nie więcej niż o 50%,
- Możliwość nagrywania zajęć na dyktafon
- Studenci z dysfunkcją narządu mowy lub wadą wymowy utrudniającą swobodną komunikację
- Przesunięcie akcentu z zadań mówionych na zadania słuchowe i pisemne.
- Studenci z dysfunkcją kończyn górnych
- Przesyłanie materiałów w formie elektronicznej,
- Wydłużenie czasu zdawania testu/testów, ale nie więcej niż o 50%,
- Możliwość korzystania z własnego sprzętu (komputer) w trakcie zajęć,
- W wyjątkowych sytuacjach, za zgodą Kierownika CJ, układa się indywidualny program nauczania języka obcego dla danego studenta.
Wszyscy studenci z niepełnosprawnościami, którzy chcą skorzystać z udogodnień edukacyjnych powinni zgłosić się do BON celem ustalenia najlepszego dla nich wsparcia.
Dodatkowe indywidualne konsultacje
- Każdy student z niepełnosprawnością uczęszczający na lektorat języka obcego, który w wyniku swojej niepełnosprawności napotyka trudności w opanowaniu tego języka może ubiegać się o indywidualne konsultacje. W tym celu należy złożyć wniosek do BON najpóźniej do 30 listopada w semestrze zimowym i 31 marca w semestrze letnim.
- Dodatkowe indywidualne konsultacje nie zwalniają z uczestnictwa w tradycyjnym lektoracie.
Lektorat w formie alternatywnej z języka obcego
- Studenci z niepełnosprawnościami w miarę możliwości organizacyjnych, mają możliwość uczestnictwa w lektoracie języka obcego prowadzonym w formie alternatywnej, dostosowanej do potrzeb danej grupy. Uczęszczając na lektorat w formie alternatywnej studenci zwolnieni są z uczestnictwa w lektoracie tradycyjnym. Studenci chcący skorzystać z tej formy wsparcia powinni w tej sprawie złożyć wniosek do BON w terminie do 15 października semestru zimowego i do 15 marca semestru letniego.
- Lektoraty w formie alternatywnej z języka obcego są prowadzone zgodnie z wytycznymi dotyczącymi lektoratów tradycyjnych z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb studentów.
Egzamin końcowy
- Wszyscy studenci z niepełnosprawnościami niezależnie od formy zajęć, w jakiej uczestniczą (tradycyjny lektorat lub lektorat w formie alternatywnej z języka obcego) po zakończeniu kursu przystępują do egzaminu końcowego na takich samych zasadach jak studenci pełnosprawni.
- Egzamin końcowy z języka obcego odbywa się na sześciu poziomach zgodnie z tabelą poziomów kompetencji językowej Rady Europy, od A1 do C2.
- Jednolity schemat egzaminu obowiązuje na wszystkich poziomach. Informacje dla kursów branżowych z języka obcego zamieszczone są w odpowiedniej zakładce na stronie CJ.
- Poziom egzaminu jest zgodny z poziomem lektoratu, na który uczęszczał student.
- Zwolnienie z egzaminu jest możliwe na podstawie przedstawionego certyfikatu akceptowanego przez CJ UEK.
- Studenci z niepełnosprawnościami mają możliwość ubiegania się o skorzystanie z przewidzianych dla nich udogodnień podczas egzaminu końcowego.
- Student z niepełnosprawnością chcący skorzystać z danego udogodnienia kieruje za pośrednictwem BON wniosek do Kierownika CJ. Wniosek należy złożyć w BON nie później niż 14 dni przed planowym terminem egzaminu.
- Możliwe udogodnienia podczas egzaminu w części pisemnej:
- Studenci niedosłyszący/niesłyszący
- Studenci z niedosłuchem: przewiduje się możliwość korzystania z systemu słuchawkowego wypożyczonego z CJ, trzykrotne odsłuchanie tekstu w przypadku części „rozumienie ze słuchu” oraz dłuższy czas na realizację zadania słuchowego (max. 15 minut więcej).
- Studenci z głębokim niedosłuchem lub Głusi: mogą zostać zwolnieni z części „rozumienie ze słuchu”. Przysługuje im także dłuższy czas trwania egzaminu, ale nie więcej niż o 50% przewidzianego czasu oraz w miarę możliwości udział tłumacza języka migowego w egzaminie.
- Studenci niedowidzący/niewidomi: mają możliwość korzystania z narzędzi potrzebnych do realizacji zadania (np. druk o powiększonej czcionce, zapis elektroniczny, alfabet Braille’a) bez możliwości korzystania z własnego komputera (CJ może wypożyczyć własny sprzęt). Przysługuje im także dłuższy czas trwania egzaminu, ale nie więcej niż o 50% przewidzianego czasu.
- Studenci z dysfunkcją kończyn górnych: przysługuje im dłuższy czas trwania egzaminu, ale nie więcej niż o 50% przewidzianego czasu.
- Studenci niedosłyszący/niesłyszący
- Inne problemy organizacyjne wynikające z niepełnosprawności studenta np. zmiana sali na lepiej dostosowaną należy zgłosić do BON. Decyzja w tej sprawie będzie podejmowana przez kierownictwo CJ.
- Przeprowadzenie egzaminu poza terenem uczelni należy ustalić z kierownictwem CJ i BON. Ustalenie to wymaga zgody dziekana.
- Student zostaje dopuszczony do części ustnej egzaminu po zdaniu części pisemnej. Możliwe udogodnienia podczas egzaminu w części ustnej:
- Studenci z głębokim niedosłuchem lub Głusimogą zostać zwolnieni z części ustnej lub mają możliwość indywidualnego zdawania egzaminu ustnego. Jeśli zaistniałaby konieczność zastosowania narzędzi wspomagających przy tego rodzaju egzaminie, odbywałoby się to po wstępnym uzgodnieniu kierownictwa CJ i BON.
- Studenci z dysfunkcją narządu mowylub wadą wymowy utrudniającą swobodną komunikację mają możliwość indywidualnego zdawania egzaminu ustnego.
- Pozostałe ustalenia organizacyjne i dyscyplinujące pozostają bez zmian.
- Skala ocen nie ulega zmianie.
- Wszystkie pozostałe przypadki wymagają indywidualnego zgłoszenia i rozstrzygane są przez kierownictwo CJ i BON.
« powrót