Centrum Językowe UEK w Krakowie

Kontakt »

Zasady wsparcia studentów z niepełnosprawnościami przez CJ UEK

 W oparciu o Zarządzenie J.M. Rektora nr R.0211.62.2022 z dnia 18 października 2022 roku. CJ proponuje następujące procedury wsparcia studentów z niepełnosprawnościami:

 

Tradycyjne lektoraty języków obcych

Studenci z niepełnosprawnościami uczęszczający na lektoraty języków obcych mogą ubiegać się o następujące wsparcie:

  1. Studenci niedosłyszący/niesłyszący
    • Przesunięcie akcentu z zadań słuchowych i mówionych na zadania pisemne podczas zajęć i zaliczeń,
    • Przesyłanie materiałów w formie elektronicznej,
    • Wydłużenie czasu zdawania testu/testów w przypadku studentów głuchych i z głębokim niedosłuchem, ale nie więcej niż o 50%.
  2. Studenci niedowidzący/niewidomi
    • Możliwość korzystania z własnego sprzętu specjalistycznego (np. komputer z oprogramowaniem specjalistycznym, linijka brajlowska, powiększalnik, dyktafon) w trakcie zajęć (istnieje możliwość wypożyczenia sprzętu z BON UEK),
    • Przesyłanie materiałów w formie elektronicznej,
    • Adaptowanie materiałów np. na alfabet Braille’a, druk materiałów powiększoną czcionką, zmiana tła, cyfrowa forma podręcznika do nauki języka zgodna z wymaganiami WCAG 2.2.
    • Wydłużenie czasu zdawania testu/testów, ale nie więcej niż o 50%,
    • Możliwość nagrywania zajęć na dyktafon
  3. Studenci z dysfunkcją narządu mowy lub wadą wymowy utrudniającą swobodną komunikację
    • Przesunięcie akcentu z zadań mówionych na zadania słuchowe i pisemne.
  4. Studenci z dysfunkcją kończyn górnych
    • Przesyłanie materiałów w formie elektronicznej,
    • Wydłużenie czasu zdawania testu/testów, ale nie więcej niż o 50%,
    • Możliwość korzystania z własnego sprzętu (komputer) w trakcie zajęć,
  5. W wyjątkowych sytuacjach, za zgodą Kierownika CJ, układa się indywidualny program nauczania języka obcego dla danego studenta.

 

Wszyscy studenci z niepełnosprawnościami, którzy chcą skorzystać z udogodnień edukacyjnych powinni zgłosić się do BON celem ustalenia najlepszego dla nich wsparcia.

 

Dodatkowe indywidualne konsultacje

 

  1. Każdy student z niepełnosprawnością uczęszczający na lektorat języka obcego, który w wyniku swojej niepełnosprawności napotyka trudności w opanowaniu tego języka może ubiegać się o indywidualne konsultacje. W tym celu należy złożyć wniosek do BON najpóźniej do 30 listopada w semestrze zimowym i 31 marca w semestrze letnim.
  2. Dodatkowe indywidualne konsultacje nie zwalniają z uczestnictwa w tradycyjnym lektoracie.

 

Lektorat w formie alternatywnej z języka obcego

 

  1. Studenci z niepełnosprawnościami w miarę możliwości organizacyjnych, mają możliwość uczestnictwa w lektoracie języka obcego prowadzonym w formie alternatywnej, dostosowanej do potrzeb danej grupy. Uczęszczając na lektorat w formie alternatywnej studenci zwolnieni są z uczestnictwa w lektoracie tradycyjnym. Studenci chcący skorzystać z tej formy wsparcia powinni w tej sprawie złożyć wniosek do BON w terminie do 15 października semestru zimowego i do 15 marca semestru letniego.
  2. Lektoraty w formie alternatywnej z języka obcego są prowadzone zgodnie z wytycznymi dotyczącymi lektoratów tradycyjnych z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb studentów.

 

Egzamin końcowy

 

  1. Wszyscy studenci z niepełnosprawnościami niezależnie od formy zajęć, w jakiej uczestniczą (tradycyjny lektorat lub lektorat w formie alternatywnej z języka obcego) po zakończeniu kursu przystępują do egzaminu końcowego na takich samych zasadach jak studenci pełnosprawni.
  2. Egzamin końcowy z języka obcego odbywa się na sześciu poziomach zgodnie z tabelą poziomów kompetencji językowej Rady Europy, od A1 do C2.
  3. Jednolity schemat egzaminu obowiązuje na wszystkich poziomach. Informacje dla kursów branżowych z języka obcego zamieszczone są w odpowiedniej zakładce na stronie CJ.
  4. Poziom egzaminu jest zgodny z poziomem lektoratu, na który uczęszczał student.
  5. Zwolnienie z egzaminu jest możliwe na podstawie przedstawionego certyfikatu akceptowanego przez CJ UEK.
  6. Studenci z niepełnosprawnościami mają możliwość ubiegania się o skorzystanie z przewidzianych dla nich udogodnień podczas egzaminu końcowego.
  7. Student z niepełnosprawnością chcący skorzystać z danego udogodnienia kieruje za pośrednictwem BON wniosek do Kierownika CJ. Wniosek należy złożyć w BON nie później niż 14 dni przed planowym terminem egzaminu.
  8. Możliwe udogodnienia podczas egzaminu w części pisemnej:
    • Studenci niedosłyszący/niesłyszący
      • Studenci z niedosłuchem: przewiduje się możliwość korzystania z systemu słuchawkowego wypożyczonego z CJ, trzykrotne odsłuchanie tekstu w przypadku części „rozumienie ze słuchu” oraz dłuższy czas na realizację zadania słuchowego (max. 15 minut więcej).
      • Studenci z głębokim niedosłuchem lub Głusi: mogą zostać zwolnieni z części „rozumienie ze słuchu”. Przysługuje im także dłuższy czas trwania egzaminu, ale nie więcej niż o 50% przewidzianego czasu oraz w miarę możliwości udział tłumacza języka migowego w egzaminie.
    • Studenci niedowidzący/niewidomi: mają możliwość korzystania z narzędzi potrzebnych do realizacji zadania (np. druk o powiększonej czcionce, zapis elektroniczny, alfabet Braille’a) bez możliwości korzystania z własnego komputera (CJ może wypożyczyć własny sprzęt).  Przysługuje im także dłuższy czas trwania egzaminu, ale nie więcej niż o 50% przewidzianego czasu.
    • Studenci z dysfunkcją kończyn górnych: przysługuje im dłuższy czas trwania egzaminu, ale nie więcej niż o 50% przewidzianego czasu.
  9. Inne problemy organizacyjne wynikające z niepełnosprawności studenta np. zmiana sali na lepiej dostosowaną należy zgłosić do BON. Decyzja w tej sprawie będzie podejmowana przez kierownictwo CJ.
  10. Przeprowadzenie egzaminu poza terenem uczelni należy ustalić z kierownictwem CJ i BON. Ustalenie to wymaga zgody dziekana.
  11. Student zostaje dopuszczony do części ustnej egzaminu po zdaniu części pisemnej. Możliwe udogodnienia podczas egzaminu w części ustnej:
    • Studenci z głębokim niedosłuchem lub Głusimogą zostać zwolnieni z części ustnej lub mają możliwość indywidualnego zdawania egzaminu ustnego. Jeśli zaistniałaby konieczność zastosowania narzędzi wspomagających przy tego rodzaju egzaminie, odbywałoby się to po wstępnym uzgodnieniu kierownictwa CJ i BON.
    • Studenci z dysfunkcją narządu mowylub wadą wymowy utrudniającą swobodną komunikację mają możliwość indywidualnego zdawania egzaminu ustnego.
  12. Pozostałe ustalenia organizacyjne i dyscyplinujące pozostają bez zmian.
  13. Skala ocen nie ulega zmianie.
  14. Wszystkie pozostałe przypadki wymagają indywidualnego zgłoszenia i rozstrzygane są przez kierownictwo CJ i BON.

 

 

« powrót