Misja
„Rerum cognoscere causas et valorem …”
Poznawać przyczyny i dać uniwersalne wykształcenie,
łączyć wiedzę zawodową z wiedzą ogólną o charakterze metodologicznym i teoretycznym
Centrum Językowe jest jednostką międzywydziałową Uniwersytetu Ekonomicznego, której głównym zadaniem jest kształcenie studentów w zakresie języków obcych w biznesie. Oferujemy kursy języka angielskiego, chińskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, polskiego, rosyjskiego, włoskiego, przy czym w obrębie języka angielskiego prowadzi się kursy specjalistyczne, z uwzględnieniem kierunku studiów. W obecnych czasach naszym celem powinno być ściślejsze łączenie wiedzy zawodowej z wiedzą ogólną. Dlatego też misją CJ powinno być stworzenie praktycznych możliwości szybkiego reagowania na nowe potrzeby społeczeństwa i rynku pracy przez dostosowywanie naszej oferty do zmieniającej się roli nauczania języka w uczelniach ekonomicznych.
Przyszłość nauczania języka w takich uczelniach winna wiązać się z przejściem od uczenia ogólnego języka obcego do uczenia języka specjalistycznego, przy jednoczesnej ścisłej współpracy z nauczycielami przedmiotów kierunkowych.
Ponadto, w naszych programach nauczania, na każdym poziomie kompetencji językowej powinny się znaleźć tak ważne w dzisiejszych czasach kompetencje społeczne (umiejętności miękkie), ze szczególnym naciskiem na prowadzenie prezentacji, spotkań biznesowych czy negocjacji (business skills). W naszych programach nauczania języków obcych powinny znaleźć miejsce tzw. umiejętności XXI wieku (kompetencje kluczowe): kreatywność i innowacyjność, myślenie krytyczne i rozwiązywanie problemów, wykorzystanie narzędzi informacyjno-komunikacyjnych, współpraca w grupie, wyszukiwanie i zarządzanie informacją, umiejętności społeczne i wielokulturowe, itd. Wtedy, jako jednostka międzywydziałowa, będziemy mogli wypełniać misję naszej uczelni.
Najważniejszą perspektywą jaką należy przyjąć przy wypełnianiu misji jest perspektywa studenta, naszego głównego interesariusza, poszanowanie jego praw, dbanie o jego rozwój intelektualny oraz promocja otwartej postawy i tolerancji oraz poczucia osobistej odpowiedzialności za proces uczenia.
Funkcjonowanie systemu opiera się na zasadzie świadomego i celowego podejmowania działań projakościowych wszystkich pracowników dydaktycznych i administracyjnych CJ w celu współtworzenia kultury wysokiej jakości edukacyjnej we wszystkich obszarach działania CJ .
Za prawidłowe funkcjonowanie systemu zapewniania jakości odpowiada Kierownictwo CJ, za współtworzenie kultury jakości odpowiedzialny jest każdy pracownik oraz student CJ.
Obszary działania pracowników dydaktycznych i administracyjnych określają zakresy obowiązków tych osób. Określone zadania projakościowe wykonywane są przez Zespół do Spraw Jakości. Prace Zespołu skupiają się na unifikacji zasad wypełniania kart przedmiotów, monitorowaniu i uaktualnianiu sylabusów, a także na opracowywaniu kierunkowych efektów kształcenia dla nauczanych języków obcych oraz zapewnieniu spójności wymagań i standaryzacji ocen w ramach KRK. Działania projakościowe mają charakter cykliczny, podlegają regularnej weryfikacji (np. programy nauczania są weryfikowane raz do roku po zakończeniu roku akademickiego), a w konsekwencji mogą podlegać dalszym modyfikacjom.
Wizja przyszłości CJ
Wizja przyszłości pozwala uchwycić pożądany stan i wyznacza kierunek dążeń CJ z uwzględnieniem przyjętej poniżej strategii działania. Wizję przyszłości CJ oparta została na pięciu głównych perspektywach:
| |
procesy kształcenia: zadania dydaktyczno-naukowe |
|
polityka kadrowa i opieka metodyczna |
|
działalność administracyjna i zarządzanie CJ |
|
działalność promocyjna |
|
Więcej informacji o nas
(Wybierz opcję)
Oferujemy studentom
- lektoraty z ośmiu języków obcych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, włoskiego, chińskiego oraz polskiego dla osób, które nie uczęszczały do szkoły średniej w Polsce i nie zdawały z tego języka matury
- zajęcia na poziomach od A1 do C1+ (według skali CEFR)
- lektoraty dostosowane do specyfiki kierunków. Oferujemy studentom możliwość wszechstronnego rozwoju praktycznych umiejętności językowych oraz profesjonalnego wykorzystania języka obcego w środowisku zawodowym wprowadzając tzw. lektoraty branżowe z języka – nawet studenci z bardzo dobrą znajomością języka ogólnego mają możliwość doskonalenia swoich umiejętności językowych ucząc się języka fachowego.
Na studiach I stopnia (licencjackich): – jeśli student ma zajęcia z dwóch języków obcych jeden z nich rozpoczyna od poziomu B1, drugi od poziomu A1-C1+ (język angielski od B1); jeśli oferowany jest jeden język – od B1-C1+. Na studiach stacjonarnych uczymy dwóch języków obcych przez 4 semestry (120 godzin każdego języka).
Na studiach niestacjonarnych I stopnia (licencjackich): nauka jednego języka obcego przez 4 semestry (120 godzin).
Na studiach II stopnia (magisterskich): – od poziomu B2 (lektorat z jednego języka przez 2 semestry ( 2×30 godzin) .
Na studiach niestacjonarnych II stopnia (magisterskich): – lektorat z jednego języka przez 2 semestry ( 2×18 godzin) od poziomu B2.
Na studiach jednolitych magisterskich (kierunek prawo): nauka jednego języka (od poziomu B1) przez 6 semestrów (180 godzin na studiach stacjonarnych, 120 godzin na studiach niestacjonarnych)
Metody dydaktyczne odzwierciedlają misję, która zakłada łączenie wiedzy teoretycznej z praktycznymi umiejętnościami potrzebnymi w świecie biznesu: efektywna komunikacja i kompetencje społeczne.
Następujące metody są stosowane w kursach:
- CLIL (content and language integrated learning) – jest to metoda integrująca kształcenie przedmiotowo-językowe. Podejście to polega na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego. Metoda ta jest rekomendowana przez Komisję Europejską. CJ UEK już od paru lat tworzy się lektoraty, które odzwierciedlają podejście do nauczania języka pod kątem kierunku studiów, uwzględniając analizę potrzeb studenta. Wynika to z rzeczywistości życia w świecie zglobalizowanym, w którym następują szybkie procesy integracyjne poszczególnych elementów zdobywania wiedzy.
- Podejście konstruktywistyczne – nauczanie poprzez stawianie problemów do rozwiązania, rozwijające samodzielność oraz odpowiedzialność za rezulaty całego procesu nauczania.
- TELL (technologically enhanced language learning) – dydaktyka wspierana nowoczesną technologią; wykorzystanie różnych form edukacji online (platforma Moodle). Nauka odbywa się z wykorzystaniem tradycyjnych materiałów papierowych, sprzętu multimedialnego jak również komponentu e-learningowego (platforma cyfrowa Moodle). Nauczyciele korzystają z podręczników oraz materiałów źródłowych dostępnych w wersji papierowej i elektronicznej.
- Na naszych lektoratach korzystamy z nowoczesnych technologii używanych w dydaktyce takich jak:
- profesjonalne ekrany dotykowe
- tablice interaktywne
- rzutniki multimedialne
- platforma edukacyjna Moodle (e-learning i blended learning)
- laboratorium komputerowe
- W celu zapewnienia odpowiedniej jakości i efektów nauczania w naszej pracy opieramy się na następujących dokumentach:
- Krajowe Ramy Kwalifikacji (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2 listopada 2011r.), które określają co uczący się powinien wiedzieć, rozumieć i być zdolny zrobić po zakończeniu pewnego okresu (procesu) kształcenia (http://www.kwalifikacje.edu.pl/).
- Europejski System Opisu Kształcenia językowego (ESOKJ) / ang. Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) – dokument Rady Europy, który określa referencyjny zakres wiedzy, sprawności i umiejętności na poszczególnych poziomach biegłości językowej
Wszyscy pracownicy Centrum Językowego UEK zatrudniani są w drodze konkursu. Warunkiem zatrudnienia nauczycieli języków obcych jest ukończenie przez nich studiów filologicznych oraz posiadanie doświadczenia w pracy dydaktycznej na wyższej uczelni.
Rozwój zawodowy pracowników zapewniany jest poprzez szkolenia i konferencje organizowane przez UEK, CJ UEK lub poszczególne zespoły językowe. Pracownicy uczestniczą również w szkoleniach organizowanych przez inne instytucje w kraju i za granicą. W wielu wypadkach, na pisemny wniosek pracownika, uczelnia pokrywa całość lub część kosztów tych szkoleń. W ramach funkcjonującego w CJ centrum egzaminacyjnego TELC organizowane są cykliczne szkolenia dla egzaminatorów. Oprócz tego, lektorzy Centrum Językowego UEK mogą aplikować o dofinansowanie wyjazdów na szkolenia zagraniczne w ramach programu Erasmus +, zarówno jako pracownicy naukowo-dydaktyczni (teaching), jak i administracyjni (training).
Oferujemy naszym studentom bogatą, interaktywną, dynamiczną ofertę dydaktyczną, w celu umożliwienia im:
- przejścia do bardziej autonomicznego i niezależnego sposobu zdobywania wiedzy
- zdobycia umiejętności dobrego zarządzania czasem
- pracy w grupie, a tym samym efektywnej interpersonalnej komunikacji, autorefleksji, samooceny oraz krytycznego myślenia
- nabycia umiejętności korzystania ze zdobyczy nowoczesnych technologii w nauce języków obcych
- zdobycia umiejętności współpracy w ramach wspólnych projektów
- aktywnego i twórczego uczestnictwa w procesie dydaktycznym
- doskonalenia własnych strategii uczenia się języka obcego w ramach koncepcji uczenia się przez całe życie
Programy nauczania dostosowane są do poziomu zaawansowania i kierunku studiów (programy nauczania są dostępne TUTAJ)
- informowanie studentów o zamierzonych efektach kształcenia oraz sposobach pomiaru efektów kształcenia, czyli o zaliczeniu i egzaminie (zasady zaliczania dostępne TUTAJ)
- Adaptacja materiałów dydaktycznych przez lektorów ze względu na specyfikę potrzeb studentów na Wydziałach
- Przygotowanie materiałów dydaktycznych przez lektorów z uwzględnieniem potrzeb studentów na danym Wydziale
- Prowadzenie „customised courses” uwzględniających potrzeby konkretnych kierunków studiów na uczelni
- Uwzględnienie nowych potrzeb edukacyjnych – pracy w czasie asynchronicznym – poprzez prowadzenie lektoratów w systemie blended-learning (procentowo 40-60 lub 20-80).
- Wsparcie studentów niepełnosprawnych oraz studentów z dysleksją (zasady na stronie CJ), między innymi przez organizowanie, w porozumieniu z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych, lektoratów alternatywnych, które uwzględniają indywidualne potrzeby osób niepełnosprawnych.