Na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie została powołana jednostka administracyjna, której zadaniem jest udzielanie pomocy i wparcia studentom z niepełnosprawnością i osobom ze szczególnymi potrzebami zarówno w sprawach związanych z kształceniem jak i integracją w środowisku akademickim. Osoby, które mają orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub opinie psychologiczno-pedagogiczną proszone są o zgłaszanie się do Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami.
Dane adresowe:
- ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków,
- Budynek: Biblioteka Główna, Pokój nr 229 (II. piętro),
- tel.: (12) 293-51-20
- tel./fax: (12) 293-51-19
- kom.: 695-608-630 / 695-608-640
UWAGA! (kontakt wyłącznie dla osób niesłyszących)
- kom.: 881-921-211
- e-mail: bon@uek.krakow.pl
Więcej informacji na stronie internetowej BON
UWAGA! Studenci z niepełnosprawnością, którzy chcą skorzystać z udogodnień w trakcie uczęszczania na lektoraty tradycyjne oraz w trakcie zdawania egzaminów standaryzowanych/końcowych z języków obcych prosimy o zgłaszanie się do Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami w nieprzekraczalnym terminie do 30 listopada – semestr zimowy oraz do 31 marca – semestr letni.
Wnioski o udzielenie wsparcia na egzaminie standaryzowanym studenci mogą składać do końca trzeciego semestru studiów.
W przypadku gdy student nie złożył wniosku o udogodnienia edukacyjne podczas egzaminu standaryzowanego/końcowego do końca trzeciego semestru studiów i jednocześnie nie zdał tego egzaminu w letniej sesji egzaminacyjnej, taka osoba będzie mogła złożyć wniosek o udogodnienia w sesji poprawkowej do 30 czerwca.
Kliknij, aby rozwinąć
W oparciu o Zarządzenie J.M. Rektora nr R.0211.62.2022 z dnia 18 października 2022 roku. CJ proponuje następujące procedury wsparcia studentów z niepełnosprawnościami:
Tradycyjne lektoraty języków obcych
Studenci z niepełnosprawnościami uczęszczający na lektoraty języków obcych mogą ubiegać się o następujące wsparcie:
1. Studenci niedosłyszący/niesłyszący:
- przesunięcie akcentu z zadań słuchowych i mówionych na zadania pisemne podczas zajęć i zaliczeń,
- przesyłanie materiałów w formie elektronicznej,
- wydłużenie czasu zdawania testu/testów w przypadku studentów głuchych i z głębokim niedosłuchem, ale nie więcej niż o 50%.
2. Studenci niedowidzący/niewidomi:
- możliwość korzystania z własnego sprzętu specjalistycznego (np. komputer z oprogramowaniem specjalistycznym, linijka brajlowska, powiększalnik, dyktafon) w trakcie zajęć (istnieje możliwość wypożyczenia sprzętu z BON UEK),
- przesyłanie materiałów w formie elektronicznej,
- adaptowanie materiałów np. na alfabet Braille’a, druk materiałów powiększoną czcionką, zmiana tła, cyfrowa forma podręcznika do nauki języka zgodna z wymaganiami WCAG 2.2,
- wydłużenie czasu zdawania testu/testów, ale nie więcej niż o 50%,
- możliwość nagrywania zajęć na dyktafon.
3. Studenci z dysfunkcją narządu mowy lub wadą wymowy utrudniającą swobodną komunikację:
- przesunięcie akcentu z zadań mówionych na zadania słuchowe i pisemne.
4. Studenci z dysfunkcją kończyn górnych:
- przesyłanie materiałów w formie elektronicznej,
- wydłużenie czasu zdawania testu/testów, ale nie więcej niż o 50%,
- możliwość korzystania z własnego sprzętu (komputer) w trakcie zajęć.
W wyjątkowych sytuacjach, za zgodą Kierownika CJ, układa się indywidualny program nauczania języka obcego dla danego studenta.
Wszyscy studenci z niepełnosprawnościami, którzy chcą skorzystać z udogodnień edukacyjnych powinni zgłosić się do BON celem ustalenia najlepszego dla nich wsparcia.
Dodatkowe indywidualne konsultacje
Każdy student z niepełnosprawnością uczęszczający na lektorat języka obcego, który w wyniku swojej niepełnosprawności napotyka trudności w opanowaniu tego języka może ubiegać się o indywidualne konsultacje. W tym celu należy złożyć wniosek do BON najpóźniej do 30 listopada w semestrze zimowym i 31 marca w semestrze letnim.
Dodatkowe indywidualne konsultacje nie zwalniają z uczestnictwa w tradycyjnym lektoracie.
Lektorat w formie alternatywnej z języka obcego
Studenci z niepełnosprawnościami w miarę możliwości organizacyjnych, mają możliwość uczestnictwa w lektoracie języka obcego prowadzonym w formie alternatywnej, dostosowanej do potrzeb danej grupy. Uczęszczając na lektorat w formie alternatywnej studenci zwolnieni są z uczestnictwa w lektoracie tradycyjnym. Studenci chcący skorzystać z tej formy wsparcia powinni w tej sprawie złożyć wniosek do BON w terminie do 15 października semestru zimowego i do 15 marca semestru letniego.
Lektoraty w formie alternatywnej z języka obcego są prowadzone zgodnie z wytycznymi dotyczącymi lektoratów tradycyjnych z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb studentów.
Egzamin standaryzowany/końcowy
1. Wszyscy studenci z niepełnosprawnościami niezależnie od formy zajęć, w jakiej uczestniczą (tradycyjny lektorat lub lektorat w formie alternatywnej z języka obcego) po zakończeniu kursu przystępują do egzaminu standaryzowanego/końcowego na takich samych zasadach jak studenci pełnosprawni.
2. Egzamin z języka obcego odbywa się na sześciu poziomach zgodnie z tabelą poziomów kompetencji językowej Rady Europy, od A1 do C2.
3. Jednolity schemat egzaminu obowiązuje na wszystkich poziomach. Informacje dla kursów branżowych z języka obcego zamieszczone są w odpowiedniej zakładce na stronie CJ.
4. Poziom egzaminu jest zgodny z poziomem lektoratu, na który uczęszczał student.
5. Zwolnienie z egzaminu jest możliwe na podstawie przedstawionego certyfikatu akceptowanego przez CJ UEK.
6. Studenci z niepełnosprawnościami mają możliwość ubiegania się o skorzystanie z przewidzianych dla nich udogodnień podczas egzaminu standaryzowanego/końcowego.
7. Student z niepełnosprawnością chcący skorzystać z danego udogodnienia kieruje za pośrednictwem BON wniosek do Kierownika CJ. Wniosek należy złożyć w BON nie później niż 14 dni przed planowym terminem egzaminu.
8. Możliwe udogodnienia podczas egzaminu w części pisemnej
- Studenci z niedosłuchem: przewiduje się możliwość korzystania z systemu słuchawkowego wypożyczonego z CJ, trzykrotne odsłuchanie tekstu w przypadku części „rozumienie ze słuchu” oraz dłuższy czas na realizację zadania słuchowego (max. 15 minut więcej).
- Studenci z głębokim niedosłuchem lub Głusi: mogą zostać zwolnieni z części „rozumienie ze słuchu”. Przysługuje im także dłuższy czas trwania egzaminu, ale nie więcej niż o 50% przewidzianego czasu oraz w miarę możliwości udział tłumacza języka migowego w egzaminie.
- Studenci niedowidzący/niewidomi: mają możliwość korzystania z narzędzi potrzebnych do realizacji zadania (np. druk o powiększonej czcionce, zapis elektroniczny, alfabet Braille’a) bez możliwości korzystania z własnego komputera (CJ może wypożyczyć własny sprzęt). Przysługuje im także dłuższy czas trwania egzaminu, ale nie więcej niż o 50% przewidzianego czasu.
- Studenci z dysfunkcją kończyn górnych: przysługuje im dłuższy czas trwania egzaminu, ale nie więcej niż o 50% przewidzianego czasu.
9. Inne problemy organizacyjne wynikające z niepełnosprawności studenta np. zmiana sali na lepiej dostosowaną należy zgłosić do BON. Decyzja w tej sprawie będzie podejmowana przez kierownictwo CJ.
10. Przeprowadzenie egzaminu poza terenem uczelni należy ustalić z kierownictwem CJ i BON. Ustalenie to wymaga zgody dyrektora instytutu.
11. Student zostaje dopuszczony do części ustnej egzaminu po zdaniu części pisemnej. Możliwe udogodnienia podczas egzaminu w części ustnej:
- Studenci z głębokim niedosłuchem lub Głusi mogą zostać zwolnieni z części ustnej lub mają możliwość indywidualnego zdawania egzaminu ustnego. Jeśli zaistniałaby konieczność zastosowania narzędzi wspomagających przy tego rodzaju egzaminie, odbywałoby się to po wstępnym uzgodnieniu kierownictwa CJ i BON.
- Studenci z dysfunkcją narządu mowy lub wadą wymowy utrudniającą swobodną komunikację mają możliwość indywidualnego zdawania egzaminu ustnego.
12. Pozostałe ustalenia organizacyjne i dyscyplinujące pozostają bez zmian.
13. Skala ocen nie ulega zmianie.
14. Wszystkie pozostałe przypadki wymagają indywidualnego zgłoszenia i rozstrzygane są przez kierownictwo CJ i BON.
W oparciu o Zarządzenie J.M. Rektora nr R.0211.62.2022 z dnia 18 października 2022 roku, Centrum Językowe proponuje następujące procedury wsparcia studentów dyslektycznych:
- Lektor na pierwszych zajęciach informuje studentów o informacjach umieszczonych w odpowiedniej zakładce na stronach CJ dotyczących wsparcia edukacyjnego.
- Student zgłasza się do BON, gdzie wypełnia kwestionariusz wsparcia edukacyjnego oraz przedkłada opinię psychologiczno-pedagogiczną, wydaną przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Opinia ta powinna odnosić się do Specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia). Podczas rozmowy pracownik BON ustala potrzeby i formy wsparcia dla studenta w zakresie studiowania języków obcych. Następnie pracownik BON:
- przygotowuje dla studenta pismo dla prowadzących zajęcia, w którym opisane są formy wsparcia edukacyjnego i informujące o potrzebach, trudnościach studenta, zaleceniach edukacyjnych wynikających z opinii psychologiczno-pedagogicznej,
- przygotowane i podpisane pismo przesyła mailowo (skan) studentowi/tce.
- Student, aby uzyskać wsparcie przekazuje ww. pismo BON prowadzącym zajęcia i lektorom językowym, prosząc o udzielenia wsparcia opisanego w piśmie.
UWAGA! Studenci, którzy chcą skorzystać z udogodnień w trakcie uczęszczania na lektoraty oraz w trakcie zdawania egzaminów standaryzowanych/ końcowych z języków obcych prosimy o zgłaszanie się do Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami (kontakt) w nieprzekraczalnym terminie do 30 listopada – semestr zimowy oraz do 31 marca – semestr letni.
Wnioski o udzielenie wsparcia na egzaminie standaryzowanym studenci mogą składać do końca trzeciego semestru studiów.
W przypadku, gdy student nie złożył wniosku o udogodnienia podczas egzaminu standaryzowanego do końca trzeciego semestru studiów i jednocześnie nie zdał tego egzaminu w letniej sesji egzaminacyjnej, taka osoba będzie mogła złożyć wniosek o udogodnienia w sesji poprawkowej do 30 czerwca.
Pomoc lektora może obejmować:
- Poznanie indywidualnych, korzystnych dla studentów metod uczenia się.
- Dopasowanie form oceniania testów, zaliczeń przedmiotu i egzaminów końcowych (tolerancja na błędy podczas oceny wypowiedzi pisemnych i ustnych, uwzględnienie specyfiki trudności i charakteru popełnianych błędów wynikających z dysleksji).
Możliwe wsparcie w kwestii uczęszczania i zaliczania lektoratów języków obcych:
- Możliwość korzystania z własnego sprzętu w trakcie zajęć (np. komputer z oprogramowaniem specjalistycznym, dyktafon).
- Możliwość ustnego przedstawienia wykonywanych zadań przed lektorem podczas zaliczenia (w szczególnych przypadkach).
- Przedłużenie czasu trwania testu/testów, jednak nie więcej niż o 25% czasu regulaminowego lub rozłożenie zaliczenia na części, zdawane we wskazanych odstępach czasowych lub przesunięcie terminu zaliczenia.
- Podczas zdawania egzaminu końcowego uwzględnione zostaną problemy wynikające z zaświadczenia o rodzaju dysfunkcji. Forma oceniania egzaminu końcowego zostanie odpowiednio dopasowana (tolerancja na błędy podczas oceny wypowiedzi pisemnych i ustnych, uwzględnienie specyfiki trudności i charakteru popełnianych błędów wynikających z dysleksji). Przewiduje się dłuższy czas na realizację zadania słuchowego (max. 15 minut więcej) oraz możliwość trzykrotnego odsłuchania, jak również dłuższy czas trwania egzaminu, ale nie więcej niż o 25% przewidzianego czasu.