Centrum Językowe UEK w Krakowie

Kontakt »

Konferencja (rok 2012)„Lektorat 2.0 - E-learning w nauczaniu języków obcych na uczelniach wyższych”

 

                Centrum Językowe, jednostka międzywydziałowa Uniwersytetu Ekonomicznego, której głównym zadaniem jest nauczanie języków obcych do celów specjalistycznych, już od paru lat promuje wzbogacanie zajęć lektoratowych o komponent e-learningowy. W związku z tym, iż wiele uczelni zajmujących się tą tematyką posiada duże doświadczenie w tej dziedzinie, uznaliśmy, że wymiana poglądów może mieć realny wpływ na decyzje, które będą podejmowane w tym zakresie w przyszłości. Konferencja metodyczna Lektorat 2.0 - E-learning w nauczaniu języków obcych na uczelniach wyższych miała właśnie na celu omówienie różnorakich aspektów związanych z zastosowaniem technologii informatycznych oraz internetowych narzędzi komunikacyjnych w nauczaniu języków obcych. Wokół tematu przewodniego konferencji zaproponowanych zostało pięć bloków tematycznych:

  1. Wykorzystanie platform e-learningowych w nauczaniu języków obcych
  2. Media społecznościowe w nauczaniu języków obcych
  3. Rozwój zawodowy nauczyciela w erze Web 2.0
  4. Nauczanie online a nauczanie tradycyjne - konflikt czy pokojowe współistnienie?
  5. E- learning, teoria, dydaktyka w nauczaniu języków obcych


                Oficjalnymi językami konferencji był język polski i angielski, z możliwością wygłaszania referatu i prowadzenia sesji plakatowych w obu językach. Konferencja zgromadziła około stu uczestników z całej Polski, jak również z zagranicy, wliczając w to również zainteresowanych tematyką lektorów z Centrum Językowego UEK. Przedstawionych zostało aż dwadzieścia dziewięć referatów. Gościliśmy nauczycieli m.in. z UJ, Lingwistycznej Szkoły Wyższej w Warszawie, Uniwersytetu Warszawskiego, Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Politechniki Opolskiej, UMCSu w Lublinie, Politechniki Poznańskiej, UAM w Poznaniu, Politechniki Gdańskiej, Uniwersytetu Przyrodniczego z Wrocławia, Szkoły Lingwistycznej w Częstochowie.

Konferencję dodatkowo uatrakcyjnił udział doświadczonych praktyków oraz trenerów nauczycieli języka angielskiego z Wielkiej Brytanii: Emmy-Sue Prince, Pete’a Sharmy i Duncana Christelowa.

                Emma-Sue Prince położyła nacisk na fakt, że żyjemy w czasach bezprecedensowych przemian technologicznych, w dobie globalizacji, ekonomicznej niepewności, oraz braku stabilności na rynku pracy. Język angielski stał się w pewnym sensie „towarem”, który każdy student musi zdobyć jeśli chce otrzymać pracę zgodną ze swoimi oczekiwaniami. Nauczyciele tego języka, rozwijając kompetencje twarde (wiedzę i doświadczenie) powinni jednocześnie rozwijać kompetencje osobiste i społeczne (interpersonalne), bowiem to właśnie na nie kładą nacisk pracodawcy przy poszukiwaniu kandydatów na dane stanowisko. W nauczaniu języka angielskiego w biznesie (zatem języka do celów specjalistycznych) ten element obecny jest już od paru lat. Jednak oprócz tego należy wprowadzać nauczanie zdalne, wykorzystywać portale społecznościowe, oraz inne aspekty technologii mobilnych po to, by włączać do procesu dydaktycznego nowe sposoby komunikacji, nauki i rozwoju tak bardzo oczywiste dla przedstawicieli generacji studentów wkraczających w mury naszych uniwersytetów. 


                Kolejny prelegent, Pete Sharma, autor wielu publikacji w zakresie e-learningu i jego odmiany blended learning,  w dwóch sesjach szkoleniowych zwrócił uwagę na konieczność wprowadzania nowoczesnych technologii w uczeniu języka obcego w XXI wieku. Takie zdobycze jak tablice interaktywne, platformy e-learningowe, bezprzewodowy internet muszą na stałe wejść do zakresu narzędzi, z jakich korzysta lektor. Jeśli metodyka nauczania języka obcego będzie nadal stała na pierwszym miejscu, możliwe będzie wprowadzenie technologii  do procesu nauczania, bez konieczności pójścia na jakiekolwiek kompromisy. Oczywiście najważniejsze jednak jest  poparcie instytucji, w których nauczyciele są zatrudnieni, dostępność sprzętu komputerowego oraz internetu bezprzewodowego na terenie uczelni, czy wreszcie, a może przede wszystkim, otwarcie się nauczycieli na nowe możliwości.

                Duncan Christelow, zajmujący się głównie wzbogacaniem tradycyjnych podręczników o nowe technologicznie zaawansowane rozwiązania, pokazał jak dzięki innowacyjnym narzędziom możemy stworzyć w klasie odpowiednie środowisko do rozwoju komunikacji, współpracy w ramach grupy, krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów, czyli takiego zestawu umiejętności, dzięki którym będą mogli w pełni korzystać z praw i możliwości rozwijającego się społeczeństwa wiedzy.

                Po sesjach plenarnych nastąpiła prezentacja referatów z podziałem na bloki tematyczne, równocześnie w trzech salach konferencyjnych. Każdy uczestnik konferencji miał zatem możliwość wyboru wystąpień, które były najbliższe jego zainteresowaniom.

         Lektorzy z Zespołu Języka Angielskiego wykorzystali swój udział w konferencji do przedstawienia efektów pilotażowego projektu e-learningowego, który został przeprowadzony w roku akademickim 2011/2012, gdzie 60% zajęć w semestrze przeprowadzano metodą tradycyjną, a 40% przy użyciu komponentu e-learningowego, na platformie Moodle. Mając na uwadze to, co powiedział Pete Sharma, że bez poparcia instytucji, w której pracuje lektor nie jest możliwe wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych, należy przyznać, że stanowiliśmy powód do zazdrości dla wielu uczestników konferencji, którzy zapoznali się z możliwościami wprowadzania elementów e-learningowych do procesu uczenia na lektoratach w naszej Alma Mater.  

 Prorektor ds. studenckich, prof. UEK dr hab. Krzysztof Surówka, otwierając konferencję, podkreślił wzrastającą rolę bezprzewodowych technologii informacyjnych w nauczaniu w szkołach wyższych. Stwierdził, że odczuwa wielką satysfakcję, iż  Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie wykorzystuje nowe technologie, oraz wprowadza narzędzia informatyczne do wspomagania pracy zawodowej nauczycieli akademickich. Zauważył również, że bogaty program konferencji i jej ogólnopolski zasięg stanowi doskonałą okazję do wymiany poglądów dotyczących nauczania języków obcych, z wykorzystaniem kształcenia na odległość oraz kształcenia komplementarnego. Podkreślił również wysiłek jaki został włożony przez Zespół Języka Angielskiego w organizację konferencji, która zgromadziła tak liczną rzeszę uczestników. 

Na konferencji dało się również słyszeć kilka głosów krytycznych co do skuteczności metody blended learning w nauce języka. Trudno sobie oczywiście wyobrazić uczenie języka obcego jedynie na odległość i chyba żaden uczestnik konferencji nie proponował takiego rozwiązania, natomiast nie można nie zauważyć ogromnych korzyści płynących ze wzbogacania tradycyjnych lektoratów elementami e-learningowymi i ogromna większość uczestników konferencji dzieliła się właśnie takimi doświadczeniami. Szczególnie my, nauczyciele języków obcych nie powinniśmy traktować języka nowoczesnych technologii jako takiego, którego nie można się nauczyć.

 

Doskonałym podsumowaniem konferencji niech będą słowa Marca Prinsky’ego, którego nazwisko przewijało się w wielu wystąpieniach. Jest to twórca dwóch powszechnie używanych pojęć: cyfrowych tubylców (pokolenia ery informatycznej) i cyfrowych imigrantów (pokolenia, które zetknęło się z komputerem jako ludzie dorośli). W swej nowej książce, From Digital Natives to Digital Wisdom, wprowadza on dwa kolejne terminy: digitally smart (inteligentny/bystry w poruszaniu się w nowych technologiach), oraz digitally wise (mądry w dziedzinie technologii cyfrowych) i stwierdza, że dostępność tych nowych narzędzi powinna czynić nas mądrzejszymi, a nie tylko sprawniejszymi. Jedynie mały procent studentów jest naprawdę świadomych, jakie szanse naukowe, ogólnorozwojowe, czy wreszcie zawodowe oferują nowoczesne rozwiązania technologiczne, oraz jak efektywnie korzystać z zasobów internetowych.

 

Zrzucając z siebie stygmatyzujące nas określenie cyfrowych imigrantów, nauczyciele stają się poszukiwaczami mądrości w świecie postępującej cyfryzacji i wykorzystując w pełni szansę, jaką daje nam postęp technologiczny, na przekroczenie wrodzonych możliwości i umiejętności  poznawczych, idziemy krok dalej, służąc pokoleniu cyfrowych tubylców w selekcjonowaniu, dobieraniu i filtrowaniu informacji, ucząc ich rozsądnie korzystać z zasobów i możliwości sieci.  Ściany sal wykładowych w takim świecie rozsuwają się i nie stanowią już ograniczenia dla przestrzeni nauki.

 

Referaty przedstawione na konferencji zostały opublikowane przez Wydawnictwo Fundacji Uniwersytetu Ekonomicznego i będą z pewnością stanowiły bardzo ważny wkład w dyskusję nad rozwojem i metodami wprowadzania e-learningu w nauce języków obcych w uczelniach wyższych w Polsce.

 

 

« powrót