Centrum Językowe UEK w Krakowie

Kontakt »

3 edycja projektu

Kolejny sukces Centrum Językowego:

Polsko-amerykański projekt: Economics 70 -Immersion Experience in Applied Economics and Policy – trzecia edycja

Po raz trzeci Centrum Językowe UEK uczestniczyło w projekcie polegającym na współpracy z Dartmouth College, USA, w ramach której studenci amerykańscy prowadzili badania dotyczące polskiej gospodarki.

Projekt Economics 70 został stworzony przez dr Elisabeth S. Curtis z Dartmouth College, prestiżowego, prywatnego uniwersytetu  z grupy Ivy League w USA. Ideą projektu było połączenie wiedzy teoretycznej z praktycznym doświadczeniem podczas dwutygodniowego pobytu w Polsce.

Przy akceptacji Rektora UEK, do projektu przystąpiło Centrum Językowe, a do udziału zostali zaproszeni studenci uczestniczący w zajęciach językowych mgr Jolanty Reguckiej-Pawliny i  Małgorzaty Held.  Podobnie jak w latach poprzednich, nasi studenci zapoznawali się z tymi samymi materiałami źródłowymi co ich amerykańscy koledzy oraz mieli możliwość wymiany poglądów w specjalnie założonej grupie na Facebooku.  Dyskusje toczyły się wokół tematów: Poland and the European Union,  Successes and Challenges in Poland:  An Economic Analysis of the PiS, its rise and its Policies, Labor Market and Migration in Poland, Labor Mismatch in Post-Transition Poland. Rola studentów naszego uniwersytetu polegała na pomocy w zbieraniu informacji, kontaktowaniu się z różnymi instytucjami w naszym kraju oraz dzieleniu się swoimi opiniami.

W dniach od 10 do 15 grudnia 2017 szesnastu studentów pod opieką dr Elisabeth S. Curtis  odwiedziło Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Podczas pobytu grupy w naszym mieście uczestnicy mieli możliwość odbycia spotkań formalnych i nieformalnych z naszymi studentami oraz interesariuszami zewnętrznymi . Dodatkową wartością projektu była współpraca z panią Małgorzatą Nowicką z SGH w Warszawie, która w podziękowaniu za współpracę napisała: „ Mam teraz chwilkę na podziękowanie za arcysympatyczną współpracę. Sobie życzę abyśmy miały jeszcze okazję współpracować. Byłam pod bardzo pozytywnym wrażeniem UEK .”

 Dzięki uprzejmości mgr Małgorzaty Pociej studenci amerykańscy mogli również uzyskać pomoc od pracowników naukowo-dydaktycznych naszej uczelni podczas zbierania materiałów do swoich projektów. Dziękujemy wszystkim pracownikom z grupy językowej pani mgr Małgorzaty Pociej.

W dniu przyjazdu , 10 grudnia studenci grupy TrA 260 B2 (lektorat języka angielskiego dla turystyki prowadzonej przez mgr Jolantę Regucką-Pawlinę) udali się na wspólny spacer po Krakowie połączony z quizem na temat historii naszego miasta.  Rezultaty były imponujące ponieważ studenci z Dartmouth wykazali się znaczna wiedzą. Nasi studenci mogli w bardzo praktyczny sposób sprawdzić  się w roli przewodnika po Krakowie oraz przetestować swoje umiejętności językowe.  W następnym dniu, Amerykanie brali udział w zwiedzeniu naszego uniwersytetu w asyście i pod przewodnictwem studentów Turystyki i Rekreacji z grupy TrA261 B2 tej samej lektorki.

11 grudnia odbyły się również dyskusje panelowe wszystkich uczestników projektu ze strony amerykańskiej i polskiej ( studenci drugiego roku lektoratów prowadzonych przez mgr Małgorzatę Held GiA 246B2 i mgr Jolantę Regucką-Pawlinę EkA 226 B2 ), podczas których studenci obu uniwersytetów wymienili się opiniami na tematy projektowe.  Oprócz tego studenci  umawiali się na liczne spotkania i wywiady nieformalne.  Dzięki zaangażowaniu Biura Karier UEK, a szczególnie pani Monice Weryszko, studenci z Dartmouth mogli dowiedzieć się w jaki sposób nasza uczelnia wspiera swoich studentów i absolwentów w ich staraniach o wejście na rynek pracy. Także lektorzy  języka angielskiego CJ  pomogli studentom z Dartmouth wypełniając dla nich ankiety oraz szukając kontaktów z interesariuszami zewnętrznymi.

Dr Curtis uczestniczyła też w zajęciach z języka angielskiego dwóch grup mgr Jolanty Reguckiej-Pawliny, w których odgrywała rolę eksperta w dziedzinie finansowania start-upów  ( w grupie języka angielskiego drugiego roku poziom B2 kierunek Ekonomia) oraz grupie Gospodarki Przestrzennej mgr Małgorzaty Held),a  na grupie drugiego roku turystyki B2 omawiała ze studentami jakie czynniki trzeba uwzględnić przy organizacji wydarzenia na przykładzie planowania pobytu swoich studentów w Polsce oraz  sprawdzała, czy jej projekt był przygotowany zgodnie z zasadami planowania SMART.

 Dodatkową korzyścią dla studentów i pracowników naszego uniwersytetu, tych uczestniczących oraz nie uczestniczących w projekcie, był wykład dr Elisabeth S. Curtis pt: The Labour Market: Importance, Strength and Policy, który odbył się w Sali 9 pawilonu Sportowego w dniu 13 grudnia o godzinie 18:10. Słuchacze zachęcani przez prowadzącą wykład zadawali liczne pytania świadczące o zainteresowaniu tematem.  Uczestnicy byli pod dużym wrażeniem zarówno charyzmy prowadzącej jak również sposobu prowadzenia wykładu.

14 grudnia odbyło się kulminacyjne spotkanie dla uczestników z obydwu uniwersytetów, na którym zostały zaprezentowane rezultaty badań studentów z Dartmouth w Polsce. Nasi studenci mieli możliwość nie tylko obserwować prezentacje swoich kolegów, ale także zadawać istotne pytania i uczestniczyć w dyskusji.

Projekt w całości został oceniony przez uczestników bardzo pozytywnie. Świadczą o tym liczne opinie ze strony amerykańskiej i polskiej.  Warto zacytować tu słowa dr Curtis: “I am writing first to express my appreciation to your university for supporting our academic collaboration  (…)My students and a select group of CUE students (under the indispensable guidance of Jolanta Regucka-Pawlina and Małgorzata Held) interacted during our visit and together worked to finish research projects that we had started in the fall term.This program collaboration between Dartmouth and CUE students was a great success (…), with my students commenting that one of the key reasons for the success was their opportunity to interact and learn from/ with university students in Poland.”

Warto podkreślić, że studenci UEK uczestniczący w projekcie otrzymali od dr Elisabeth Curtis specjalne dyplomy:  Certificate of Achievement , który potwierdzał, że dany student „has successfully completed the Economics  70 Immersion Experience in cooperation with Dartmouth College”.

Studenci  zarówno polscy jak i amerykańscy wyrażali entuzjastyczne wręcz opinie o projekcie. Pozwolimy sobie zacytować kilka wypowiedzi:

„ Udział w projekcie poszerzył zakres mojej wiedzy o Stanach Zjednoczonych i ich funkcjonowaniu. Zobaczyłam , że pomimo wielu podobieństw gospodarka rynkowa naszych państw bardzo się różni. Miałam możliwość udziału w wielu prezentacjach przedstawionych przez studentów, którzy nas odwiedzili.”- studentka gospodarki przestrzennej

„ Projekt okazał się bardzo przyjemny, poznałem wielu ciekawych ludzi z innych krajów takich jak USA, Indie, Wietnam. Świetnie się z nimi porozumiewałem znajdując wspólne tematy do rozmów. Byłem zaskoczony ich wiedzą o Polsce i Europie.” –student gospodarki przestrzennej

„Udział w projekcie był dla mnie ciekawym doświadczeniem. Co dał mi projekt? Myślę, że najbardziej taką śmiałość w mówieniu w obcym języku, bez przygotowania i wcześniejszej analizy co mam powiedzieć….. projekt uświadomił mi jak bardzo ważna jest znajomość języka obcego w  dzisiejszych czasach”- studentka gospodarki przestrzennej

„ Już drugi rok uczestniczyłem w przygotowanych przez nich prezentacjach. Za każdym razem byłem mile zaskoczony, nie dość że tematy były interesujące, to jeszcze omówione przyswajalnym dla mnie językiem. Na uwagę zasługuje też wykład Elisabeth Curtis, przyjemny, dobrze przeprowadzony…” - student ekonomii

„ Byłam zaskoczona jak wiele studenci z Dartmouth wiedzą o Polsce, o sytuacji ekonomicznej i politycznej i jak obiektywnie potrafią przedstawić wyniki swoich badań” – studentka turystyki

„Dzięki spotkaniom, udało mi się przełamać barierę językową i lepiej zmotywować do nauki języka. Myślę, że będę utrzymywał kontakt z poznanymi studentami” – student turystyki

Podsumowując, był to bardzo owocny projekt zarówno dla studentów jak i dla nas, organizatorów i nauczycieli języka angielskiego.  Z wielkim entuzjazmem oczekujemy wznowienia tego projektu, który przynosi wielorakie korzyści obu stronom .

 

Jolanta Regucka-Pawlina

Małgorzata Held

 

« powrót