Centrum Językowe UEK w Krakowie

Kontakt »

Poziom B2

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Kurs: Język polski B2

STUDIA STACJONARNE MAGISTERSKIE WSZYSTKIE KIERUNKI

Czas trwania: 2 semestry, w łącznym wymiarze 60 godzin (2x30)

Poziom znajomości języka na początku kursu: B2

Poziom docelowy: B2 +

 

 

 

Cele kursu

 

  • Celem kursu jest rozwijanie kompetencji komunikacyjnych studenta w języku ogólnym oraz zawodowym.
  • Wspólne działanie uczestników procesu kształcenia (lektora oraz studenta) ma prowadzić do przygotowania studenta do przyszłej pracy zawodowej w Polsce.
  • Rozwój kompetencji językowych zakłada stałe poszerzanie słownictwa biznesowego i znajomości konstrukcji gramatycznych przydatnych w codziennej komunikacji.
  • Niezwykle istotnym celem kursu jest podkreślenie wagi oraz wypracowanie u studenta nawyku samokształcenia, a także rozwijanie jego autonomii poprzez dostarczanie mu różnych metod i strategii wykorzystywanych w procesie uczenia się.
  • Uczestnicząc w kursie student będzie zachęcany do dokonywania autorefleksji nad swoimi mocnymi i słabymi stronami, co będzie wspomagało jego proces samokształcenia.

 

Ramowy program nauczania:

 

Założenia wstępne

 

Kurs języka polskiego  B2 oparty jest na założeniu, iż osoby rozpoczynające zajęcia opanowały język polski na poziomie B1, zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego.

Lektor jest organizatorem procesu nauczania i uczenia się,  ale końcowe efekty kształcenia zależne są od wkładu pracy własnej uczestników kursu oraz ich  gotowości do samodzielnego uczenia się.

Jeżeli umiejętności wyjściowe studenta uniemożliwiają efektywne uczestniczenie w kursie, to dla osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia na danym poziomie, konieczne jest znaczne zwiększenie nakładu pracy własnej.

 

1.     Treści nauczane w trakcie kursu

Ø  Tematyka

- rynek pracy

- poszukiwanie pracy

- zawody

- czarne listy pracodawców

- migracje

-patriotyzm w XX w.

- ekologia

- przestępczość

- reklama

- nauka języków obcych

- mowa ciała

- stereotypy i przesądy

- korespondencja oficjalna

- rejestr formalny

- struktura pracy magisterskiej

Ø  Struktury  leksykalno-gramatyczne

- odmiana polskich nazw własnych,

- odmiana rzeczowników nieregularnych,

- odmiana liczebników głównych, porządkowych i zbiorowych,

- aspekt czasowników,

- strona czynna i zwrotna,

- tryb przypuszczający,

- tryb rozkazujący,

- formy nieosobowe,

- czasowniki ruchu,

- czasowniki z przedrostkami,

- stopniowanie przymiotników i przysłówków,

- formy deminutywne, augmentatywne i ekspresywne

Ø  Funkcje językowe / komunikacyjne

- komunikacja z zachowaniem wymogów formalnych,

- wyrażanie swojego zdania, zajmowanie stanowiska w dyskusji,

  argumentowanie i uzasadnianie zmiany stanowiska

- pisemna i ustna analiza tekstu naukowego, analiza i selekcja

   informacji, redagowanie tekstu,

-  prezentacja własnych dokonań edukacyjnych

-  język komunikacji służbowej i urzędowej, rejestr oficjalny,

-  komunikacja telefoniczna, mailowa,

-  prezentacja

Ø  Komponent akademicki

- wyszukiwanie, analizowanie i selekcjonowanie informacji,

- aktywne uczestnictwo w dyskusjach formalnych na tematy

  związane ze specjalnością,

- przygotowywanie prezentacji na wybrany temat

- poruszanie się w sytuacjach typowych dla środowiska

  akademickiego: dyskusja, prezentacja, wystąpienie, wykład

- pisanie form akademickich: streszczenie, referat/prezentacja,

- rozwój umiejętności kontaktowania się ze środowiskiem

  akademickim z innych krajów.

2.     Po zakończeniu kursu student

Ø  Mówienie

Po zakończeniu kursu student potrafi:

- płynnie i poprawnie wypowiadać się na wiele tematów

- brać udział w dyskusji ze swobodnym wyjaśnianiem  

  i uzasadnieniem swoich argumentów, poglądów,

-  inicjować i przeprowadzić  rozmowę na  tematy pozostające

   w sferze osobistych i zawodowych zainteresowań,

- komunikować się na uczelni i poza nią (rozmowy prywatne,

  sprawy urzędowe)

- świadomie stosować rejestr formalny i nieformalny.

Ø  Czytanie

Po zakończeniu kursu student potrafi:

- przeczytać i zrozumieć artykuły, opracowania, teksty źródłowe

  i akademickie związane ze specyfiką wybranej dziedziny,

- określić treść i główne założenia materiałów tekstowych,

Ø  Słuchanie

Po zakończeniu kursu student potrafi:

- zrozumieć wypowiedzi na tematy znane, związane

  z aktualnymi wydarzeniami oraz często spotykane w życiu

  akademickim i zawodowym

- na podstawie usłyszanego materiału wyselekcjonować

  i przeprowadzić analizę informacji,

- zrozumieć wykład, rozmowę, dyskusję, dotyczące wybranej

  specjalności,

- zrozumieć większość radiowych i telewizyjnych programów,

- wyselekcjonować główne założenia  wypowiedzi na różne

  tematy.

Ø  Pisanie

Po zakończeniu kursu student potrafi:

- pisać jasne i szczegółowe teksty (eseje, opracowania,

  prezentacje) na różne tematy związane z zainteresowaniami

  specyfiką wybranego kierunku studiów ,

- przedstawić główne tezy przeczytanego tekstu,

- omówić temat, podając argumenty za i przeciw określonemu

  punktowi widzenia,

- dokonać pisemnej analizy i redakcji tekstów,

 

 

 

Podręcznik wiodący:

Elżbieta Zarych “Przejdź na wyższy poziom” B2 / C1

 

Materiały autorskie

Prezentacje multimedialne

Materiały w formie drukowanej

Oryginalne teksty z ogólnie dostępnych źródeł (prasa, Internet, telewizja)

 

OKRESOWY PLAN PRACY DLA PRZEDMIOTU JĘZYK POLSKI  C1  SEM.1 (30 GODZIN)

CZĘŚĆ PIERWSZA - GODZINY 1- 15

SŁUCHANIE

Student potrafi zrozumieć wypowiedzi na temat życia akademickiego, przyjazdu na studia z innego kraju, początków samodzielnego życia.

Student  potrafi zrozumieć informację dotyczącą zasad komunikacji oficjalnej z pracownikami uczelni.

CZYTANIE

Student potrafi zrozumieć tekst o aktualnej sytuacji studentów zza granicy w Polsce.

Student potrafi wyselekcjonować i zanalizować informacje z korespondencji oficjalnej z pracownikami uczelni.

Student potrafi zanalizować teksty specjalistyczne dotyczące zasad prawidłowego posługiwania się różnymi formami wypowiedzi.

 MÓWIENIE – POROZUMIEWANIE SIĘ

Student potrafi  płynnie uczestniczyć w dyskusji o aktualnych wydarzeniach, zajmować i uzasadniać stanowisko.

Student potrafi precyzyjnie formułować swoje myśli i poglądy, sprawnie nawiązując do wypowiedzi rozmówców.

Student potrafi spontanicznie uczestniczyć w dyskusji i wymianie doświadczeń związanych z  funkcjonowaniem w środowisku akademickim.

 MÓWIENIE – SAMODZIELNE WYPOWIADANIE SIĘ

Student potrafi przygotować szczegółową autoprezentację.

Student potrafi opisać swoje oczekiwania i plany związane ze studiami podjętymi w Polsce.

Student potrafi  formułować jasne, rozbudowane wypowiedzi na tematy związane z aktualnymi wydarzeniami.

Student potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia w danej kwestii oraz podać argumenty za i przeciw możliwym rozwiązaniom.

 PISANIE

Student potrafi napisać podanie, prośbę, list, podziękowanie, odwołanie.

Student potrafi napisać  formalne listy lub maile dotyczące kwestii związanych ze studiami.

Student potrafi dopasować rejestr do tekstu.

 

CZĘŚĆ DRUGA - GODZINY 16- 30

SŁUCHANIE

Student potrafi zrozumieć teksty dotyczące bieżących wydarzeń.

Student potrafi zanalizować informacje z wypowiedzi dotyczącej zasad komunikacji służbowej.

Student potrafi wyselekcjonować i zanalizować informacje o zasadach prawidłowej korespondencji oficjalnej.

Student jest w stanie zanalizować informacje z aktualnego tekstu specjalistycznego publikowanego w mass mediach.

 CZYTANIE

Student potrafi zrozumieć specjalistyczne artykuły prasowe z zakresu rynku pracy, ofert dla absolwentów szkół wyższych.

Student potrafi zanalizować teksty specjalistyczne dotyczące zasad prawidłowego posługiwania się różnymi formami wypowiedzi.

Student potrafi wyselekcjonować i zanalizować potrzebne informacje z korespondencji służbowej.

 

MÓWIENIE – POROZUMIEWANIE SIĘ

Student jest gotów do wzięcia czynnego udziału w dyskusji dotyczącej zagadnień związanych z życiem studenckim.

Student potrafi wziąć udział w dyskusji dotyczącej zawodów, planów i perspektyw, broni swoich poglądów i argumentuje.

Student potrafi podczas dyskusji przedstawić, uzasadnić i obronić swoje poglądy.

 

 

MÓWIENIE – SAMODZIELNE WYPOWIADANIE SIĘ

Student potrafi wyrazić własną opinię na tematy związane z życiem akademickim.

Student potrafi zaprezentować oczekiwania związane z planami zawodowymi na przyszłość.

Student potrafi przedstawić i uzasadnić swoją opinię na wybrany temat.

Student potrafi przekazać i uzasadnić swoje stanowisko podczas dyskusji.

 

PISANIE

Student potrafi napisać tekst argumentacyjny.

Student potrafi napisać  formalne listy lub maile dotyczące kwestii związanych ze studiami.

Student potrafi dopasować rejestr do tekstu.

 

OKRESOWY PLAN PRACY DLA PRZEDMIOTU JĘZYK POLSKI C1  SEM.2 (30 GODZIN)

 

CZĘŚĆ PIERWSZA - GODZINY 1- 15

SŁUCHANIE

Student potrafi zrozumieć wypowiedzi na temat życia akademickiego,  poprawnego komunikowania się z pracownikami uczelni, zasad savoir- vivre w korespondencji oficjalnej.

 CZYTANIE

Student potrafi wyselekcjonować i zanalizować informacje z korespondencji oficjalnej z pracownikami uczelni.

Student potrafi zanalizować teksty specjalistyczne dotyczące zasad prawidłowego posługiwania się różnymi formami wypowiedzi.

Student potrafi zanalizować teksty dotyczące zasad kompozycji, struktury i języka pracy naukowej, pracy magisterskiej.

 MÓWIENIE – POROZUMIEWANIE SIĘ

Student potrafi  płynnie uczestniczyć w dyskusji o aktualnych wydarzeniach, zajmować i uzasadniać stanowisko.

Student potrafi precyzyjnie formułować swoje myśli i poglądy, sprawnie nawiązując do wypowiedzi rozmówców.

Student potrafi spontanicznie uczestniczyć w dyskusji i wymianie doświadczeń związanych z  funkcjonowaniem w środowisku akademickim.

 

 MÓWIENIE – SAMODZIELNE WYPOWIADANIE SIĘ

Student potrafi przygotować szczegółową autoprezentację ze szczególnym uwzględnieniem swoich osiągnięć edukacyjnych i zawodowych, potrafi też zaprezentować wizję swojej pracy magisterskiej, jej tematu i głównych założeń.

Student potrafi precyzyjnie opisać swoje oczekiwania i plany związane z wybraną przez siebie dziedziną.

Student potrafi  formułować jasne, rozbudowane wypowiedzi na tematy związane z aktualnymi wydarzeniami.

 PISANIE

Student potrafi posługiwać się poznanymi formami wypowiedzi pisemnych.

 

CZĘŚĆ DRUGA - GODZINY 16- 30

 

SŁUCHANIE

Student potrafi zrozumieć teksty dotyczące bieżących wydarzeń.

Student jest w stanie zanalizować informacje z aktualnego tekstu specjalistycznego lub naukowego publikowanego w mass mediach.

 CZYTANIE

Student potrafi zanalizować teksty specjalistyczne dotyczące zasad prawidłowego posługiwania się różnymi formami wypowiedzi.

Student potrafi wyselekcjonować i zanalizować informacje potrzebne do prawidłowego sporządzania pisemnych wypowiedzi naukowych.

 MÓWIENIE – POROZUMIEWANIE SIĘ

Student jest gotów do wzięcia czynnego udziału w dyskusji dotyczącej bieżących wydarzeń.

Student potrafi podczas dyskusji przedstawić, uzasadnić i obronić swoje poglądy.

 MÓWIENIE – SAMODZIELNE WYPOWIADANIE SIĘ

Student potrafi wyrazić własną opinię na tematy związane z bieżącymi wydarzeniami.

Student potrafi przedstawić i uzasadnić swoją opinię na wybrany temat.

Student potrafi przekazać i uzasadnić swoje stanowisko podczas dyskusji.

 PISANIE

Student potrafi napisać tekst narracyjny.

Student potrafi napisać tekst z użyciem języka naukowego, z zastosowaniem poznanych struktur leksykalno- gramatycznych.

 

« powrót