Centrum Językowe UEK w Krakowie

Kontakt »

Zasady wsparcia studentów z dysleksją

W oparciu o Zarządzenie J.M. Rektora nr R.0211.62.2022 z dnia 18 października 2022 roku, Centrum Językowe proponuje następujące procedury wsparcia studentów dyslektycznych:

  • Lektor na pierwszych zajęciach informuje studentów o informacjach umieszczonych w odpowiedniej zakładce na stronach CJ dotyczących wsparcia edukacyjnego.
  • Student zgłasza się do BON, gdzie wypełnia kwestionariusz wsparcia edukacyjnego oraz przedkłada opinię psychologiczno-pedagogiczną, wydaną przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Opinia ta powinna odnosić się do Specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia). Podczas rozmowy pracownik BON ustala potrzeby i formy wsparcia dla studenta w zakresie studiowania języków obcych. Następnie pracownik BON:
  • przygotowuje dla studenta pismo dla prowadzących zajęcia, w którym opisane są formy wsparcia edukacyjnego i informujące o potrzebach, trudnościach studenta, zaleceniach edukacyjnych wynikających z opinii psychologiczno-pedagogicznej,
  • przygotowane i podpisane pismo przesyła mailowo (skan) studentowi/tce.

Student, aby uzyskać wsparcie przekazuje ww. pismo BON prowadzącym zajęcia i lektorom językowym, prosząc o udzielenia wsparcia opisanego w piśmie.

 

UWAGA!   Studenci, którzy chcą skorzystać z udogodnień w trakcie uczęszczania na lektoraty oraz w trakcie zdawania egzaminów standaryzowanych/ końcowych z języków obcych prosimy o zgłaszanie się do Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami (kontaktw nieprzekraczalnym terminie do 30 listopada – semestr zimowy oraz do 31 marca – semestr letni.

Wnioski o udzielenie wsparcia na egzaminie standaryzowanym studenci mogą składać do końca trzeciego semestru studiów.

W przypadku, gdy student nie złożył wniosku o udogodnienia podczas egzaminu standaryzowanego do końca trzeciego semestru studiów i jednocześnie nie zdał tego egzaminu w letniej sesji egzaminacyjnej, taka osoba będzie mogła złożyć wniosek o udogodnienia w sesji poprawkowej do 30 czerwca

 

 Pomoc lektora może obejmować:

  • poznanie indywidualnych, korzystnych dla studentów metod uczenia się,
  • dopasowanie form oceniania testów, zaliczeń przedmiotu i egzaminów końcowych (tolerancja na błędy podczas oceny wypowiedzi pisemnych i ustnych, uwzględnienie specyfiki trudności i charakteru popełnianych błędów wynikających z dysleksji).

 

Możliwe wsparcie w kwestii uczęszczania i zaliczania lektoratów języków obcych:

  1. Możliwość korzystania z własnego sprzętu w trakcie zajęć (np. komputer z oprogramowaniem specjalistycznym, dyktafon).
  2. Możliwość ustnego przedstawienia wykonywanych zadań przed lektorem podczas zaliczenia (w szczególnych przypadkach),
  3. Przedłużenie czasu trwania testu/testów, jednak nie więcej niż o 25% czasu regulaminowego lub rozłożenie zaliczenia na części, zdawane we wskazanych odstępach czasowych lub przesunięcie terminu zaliczenia.
  4. Podczas zdawania egzaminu końcowego uwzględnione zostaną problemy wynikające z zaświadczenia o rodzaju dysfunkcji. Forma oceniania egzaminu końcowego zostanie odpowiednio dopasowana (tolerancja na błędy podczas oceny wypowiedzi pisemnych i ustnych, uwzględnienie specyfiki trudności i charakteru popełnianych błędów wynikających z dysleksji). Przewiduje się dłuższy czas na realizację zadania słuchowego (max. 15 minut więcej) oraz możliwość trzykrotnego odsłuchania, jak również dłuższy czas trwania egzaminu, ale nie więcej niż o 25% przewidzianego czasu.

 

 

« powrót